Ziua mondială a drepturilor consumatorilor este celebrată în fiecare an pe 15 martie. Această sărbătoare a fost instituită pentru a sublinia importanța drepturilor consumatorilor în ceea ce privește serviciile de care beneficiază.
Tema pentru anul acesta, conform www.consumersinternational.org, este “Construirea unei lumi digitale în care consumatorii să poată avea încredere” (“Building a digital world consumers can trust”). Cu toate că mulți consumatori își doresc acces la noile tehnologii, expansiunea rapidă a utilizării internetului, telefoanelor mobile și a altor tehnologii digitale a adus atât oportunități, cât și provocări pentru milioane de consumatori din întreaga lume.
Pentru a marca această zi, în multe orașe din întreaga țară sunt organizate diverse evenimente, cum ar fi seminarii, acțiuni de informare în școli, piețe și supermarketuri, pentru a crește conștientizarea drepturilor consumatorilor și pentru a-i încuraja să acționeze în conformitate cu aceste drepturi, solicitând informații corecte și transparente.
La 15 martie 1962, președintele Statelor Unite ale Americii, J.F. Kennedy, a prezentat Congresului American un mesaj în care a recunoscut pentru prima dată patru drepturi fundamentale ale consumatorilor: dreptul la securitate, dreptul la informare, dreptul la a fi ascultat și dreptul la a alege produse și servicii. Aceasta marchează începutul mișcării mondiale a consumatorilor.
Ziua mondială a drepturilor consumatorilor a fost inaugurată la 15 martie 1983 de către Consumers International, o mișcare globală a consumatorilor cu peste 240 de organizații membre din 120 de țări, care se străduiește să protejeze drepturile consumatorilor din întreaga lume.
Această zi a fost recunoscută și de către Organizația Națiunilor Unite prin Rezoluția nr. 39/248 din 1985, intitulată “Principiile directoare pentru protecția consumatorilor”. Potrivit acestei rezoluții, consumatorii ar trebui să fie protejați împotriva produselor și serviciilor care le-ar putea afecta viața, sănătatea și siguranța, și au dreptul la alegere, informare, compensație și asociere.
ZIUÎn România, reglementările în domeniul protecției consumatorilor au apărut după 1990, cu înființarea Oficiului pentru Protecția Consumatorilor, care ulterior a devenit Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, în conformitate cu Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 2/2001. Astăzi, organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor sunt reglementate de Hotărârea Guvernului nr. 700 din 11 iulie 2012.