ACTUALITATE
VEZI CÂȚI ELEVI CĂLĂRĂȘENI BENEFICIAZĂ ÎN ANUL 2022 DE CREȘTEREA BURSELOR ȘCOLARE
Prin Hotărârea Guvernului nr. 1.094/2021 s-a stabilit un nou cuantum al burselor care vor fi acordate elevilor în anul școlar 2021-2022, diferențiat, pentru prima dată, în funcție de categoria de burse, astfel: 500 de lei pentru bursa de performanță, 200 de lei pentru bursele de merit și cele de ajutor social și 150 de lei pentru bursele de studiu.
„Bursele de performanță și de merit stimulează competiția și învățarea și sunt destinate celor mai buni elevi. Pentru toți ceilalți elevi există burse de studiu, burse sociale, burse profesionale și bursa `Bani de liceu`. Cuantumul burselor a crescut de la valori derizorii în multe cazuri în anul 2020 (6 lei/lună sau 8 lei/lună) la 500 lei/lună bursa de performanță și 200 lei/lună bursa de merit. Întrebare: Unde este scăderea cuantumului burselor? Bugetul destinat burselor elevilor a crescut de 4 ori față de bugetul anului 2020 și cu 60% față de anul 2021. Întrebare: Unde este scăderea fondului de burse? Cei 347.000 de beneficiari estimați ai burselor de merit pentru anul 2022 sunt de 3 ori mai mulți în raport cu cei 123.472 de beneficiari ai burselor de merit din anul 2020. Întrebare: Unde este `tăierea` numărului de beneficiari ai burselor de merit? Până în anul 2020, inclusiv, bursele de performanță, de merit, sociale și de studiu au fost finanțate doar de la bugetele locale ale unităţilor administrativ-teritoriale. În anul școlar 2019-2020 suma alocată, exclusiv de către autoritățile administrației publice locale, pentru plata burselor elevilor, a fost de 270 milioane lei. Din datele colectate de către Ministerul Educației, numărul total de beneficiari a fost 233.754 (dintre care 123.472 de burse de merit). (…) Precizăm că, din datele transmise de către inspectoratele școlare, în anul școlar 2021-2022, rezultă că un număr de 753.400 de elevi, reprezentând 53% din numărul total de elevi eligibili pentru burse, au medii cuprinse în intervalul 8,50 și 10, dintre care 346.698 de elevi au avut medii peste 9,50, reprezentând 25% din numărul total de elevi eligibili. Menționăm că ordinul care stabilește noile criterii generale de acordare a burselor elevilor a fost analizat în cadrul Comisiei de Dialog Social încă din data de 11 octombrie 2021. De altfel, chiar într-una dintre variantele propuse de reprezentanții elevilor în data 14.09.2021 se menționa acordarea burselor de merit pentru elevii care au obținut rezultate deosebite la învățătură, respectiv media generală între 9,50 și 10, nota 10 la purtare în anul anterior, respectiv în primul semestru al anului școlar pentru elevii aflați în clasa a V-a. Precizăm că Ministerul Educației monitorizează în permanență evoluția și va realiza o analiză a rezultatelor obținute prin aplicare acestei măsuri de sprijin și stimulare a performanțelor elevilor putând propune, dacă va fi cazul, modificări ale criteriilor generale de acordare a burselor. Totodată, reiterăm faptul că suma prevăzută cu această destinație în Legea bugetului de stat pentru anul 2022 va fi utilizată, în exclusivitate, pentru plata burselor elevilor. Concluzie: `Oricât de mult ar fi promovată o informație falsă ea nu poate căpăta valoare de adevăr`”, a declarat ministrul Educației, Sorin Câmpeanu.
Potrivit informațiilor oferite de inspectorul școlar general al Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Călărași, profesor Roxana Natalia Pațurcă, la nivelul județului Călărași, bugetul alocat prin Legea bugetului de stat nr. 317/2021 pentru plata burselor școlare asigurate de la bugetul de stat, pe anul 2022, din cote defalcate din TVA, este în sumă de 10.537 de mii de lei. Numărul total de benefiari ai burselor școlare în anul 2022 este de 7.961, din care, 42 de beneficiari ai burselor de performanță, 6.314 beneficiari burse de merit, 247 de beneficiari de burse de studiu și 1.358 de beneficiari de burse sociale.
„Numărul total al burselor școlare în anul școlar 2021- 2022, la nivelul județului Călărași, este cu 17,5% mai mare față de beneficiarii burselor școlare din anul școlar 2020-2021. În anul bugetar 2021, prin Legea bugetului de stat și prin OUG 122/2021 de rectificare a Legii Bugetului a fost alocată suma de 6.619 mii lei pentru un număr de 6765 beneficiari (zece burse de performanță, 5812 burse merit, 142 burse studiu și 801 burse ajutor social). Cuantumul burselor pentru anul școlar 2021-2022 a fost de 100 lei pe fiecare bursă. În anul 2021 a fost primul an în care s-au alocat fonduri de la bugetul de stat pentru plata burselor elevilor, acordate în baza art. 82 din Legea Educației. Se constată astfel o majorare a fondurilor alocate pentru bursele școlare în anul 2022 cu suma de 3918 mii lei față de anul bugetar 2021”, a menționat Roxana Pațurcă.
De asemenea, pentru anii 2020-2021, din bugetul Ministerului Educației au fost asigurate integral plățile pentru bursele „Bani de liceu” (250 lei/lună) – număr de beneficiari 331 și „Bursa profesională” (200 lei/lună) – număr de beneficiari 1.513, iar în bugetul pe anul 2022 sunt cuprinse sumele necesare pentru plata acestora, respectiv pentru 260 de beneficiari ai Programului „Bani de liceu” și pentru 1.321 de beneficiari ai programului „Bursa profesională”.
„Potrivit prevederilor legale, bursa de ajutor social se poate cumula cu bursa de performanță, cu bursa de merit sau cu bursa de studiu. Totodată, elevii cu cerințe educaționale speciale pot obține bursă de studiu/merit/performanță/ajutor social, indiferent dacă beneficiază și de o măsură de protecție socială. Bursa profesională poate fi cumulată cu bursa de performanță sau cu bursa de merit. (…) Totodată, reiterăm faptul că suma prevăzută cu această destinație în Legea bugetului de stat pentru anul 2022 va fi utilizată, în exclusivitate, pentru plata burselor elevilor la nivelul județului nostru”, a adăugat inspectorul școlar general, care a concluzionat: „Este foarte clar că nu există nicio scădere, este o creștere substanțială în ceea ce privește atât cuantumul unei burse individuale (indiferent de tipul bursei – performanță/merit), cât și fondul alocat plății burselor, având în vedere numărul de beneficiari”. (Autor: Cristina Berheci)