SOCIAL
SPCLEP CĂLĂRAȘI: ACȚIUNI CU STAȚIA MOBILĂ PENTRU PERSOANELE CARE AU ACTELE DE IDENTITATE EXPIRATE
Serviciul Public Comunitar Local de Evidenţă a Persoanelor din Călărași (SPCLEP ), organizează acţiuni cu staţia mobilă, în vederea preluării actelor necesare pentru eliberarea cărţii de identitate (CI).
Acţiunea vizează persoanele cu acte de identitate expirate, care, din diferite motive (de sănătate, materiale etc.) nu au posibilitatea de a se deplasa la sediul SPCLEP din cadrul Primăriei municipiului Călărași , pentru reînnoirea acestora.
“După 90 de zile de la iesirea din starea de alerta SPCLEP Călărași depune eforturi pentru punerea în legalitate a persoanelor cu acte de identitate expirate în cadrul municipiului Călărași pe raza de competență ceea ce înseamnă 16 comune arondate cu satele aferente. La solicitarea autorității publice locle din comunele respective, ne deplasăm și punem în legalitate persoanele, de asemenea ne deplasăm la centrul de ocrotire bătrâni, Ciocănesti , Unirea, mergem și la centrele cu dizabilități, Perișoru. Avem o colaborare cu centrul de asistență din cadrul Spitalului Călărași. Noi am mediatizat plecarea noastră în aceste localități, autoritățile locale printr-o adresă scrisă face solicitările și deplasarea în respectiva comună, ele se ocupă de mediatizarea acestui lucru”, a declarat pentru Canal Sud Costi Puchianu, șef serviciu SPCLEP Călărași.
ELIBERAREA ACTULUI DE IDENTITATE
LA ÎMPLINIREA VÂRSTEI DE 14 ANI
DOCUMENTE NECESARE:
- cererea pentru eliberarea actului de identitate, semnată atât de minor, cât şi de părinte/reprezentantul legal;
- certificatul de naştere;
- actul de identitate al unuia dintre părinţi sau al reprezentantului legal, document cu care se realizează și dovada adresei de domiciliu;
– certificatul de căsătorie al părinţilor ori certificatul de divorţ însoţit de acordul parental/hotărârea judecătorească de divorţ definitivă/irevocabilă, după caz, în situaţia în care părinţii sunt divorţaţi;
- documentul cu care face dovada achitării contravalorii actului de identitate.
La împlinirea vârstei de 14 ani, minorul se prezintă la ghişeul serviciului public comunitar de evidenţă a persoanelor, însoţit de unul dintre părinţi sau, după caz, de reprezentantul său legal, de persoana desemnată din cadrul centrului specializat aflat sub autoritatea serviciului public de asistenţă socială sau de persoana căreia i-a fost încredinţat în plasament, pentru a solicita eliberarea actului de identitate.
În situaţia în care părinţii au domicilii diferite, cererea pentru eliberarea actului de identitate se semnează de părintele la care minorul are domiciliul, în condiţiile legii.
Pentru minorul care, deşi a fost încredinţat, prin hotărâre judecătorească, unuia dintre părinţi, locuieşte statornic la celalalt părinte, se solicita declaraţia de consimţământ a părintelui căruia i-a fost încredinţat, din care să rezulte că este de acord ca în actul de identitate al minorului să fie înscrisă adresa la care acesta locuieşte statornic.
Declaraţia prevăzută poate fi dată la ghişeu, în prezenţa personalului serviciului public comunitar de evidenţă a persoanelor, iar în situaţiile în care părintele nu se poate prezenta la ghişeu, declaraţia trebuie să fie autentificată la misiunea diplomatică a României din statul în care acesta se află, la notarul public român ori la autoritățile străine competente. În acest ultim caz, declarația va fi prezentată tradusă și legalizată.
Cetăţenii români aflaţi în străinătate pot depune cererea pentru eliberarea primului act de identitate împreună cu documentele prevăzute de lege la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României din statele respective.
În situaţia în care părinţii divorţaţi exercită autoritatea părintească comună cu privire la minor, iar locuinţa acestuia este stabilită la unul dintre părinţi cu menţionarea adresei de domiciliu, dacă părintele în cauză solicită schimbarea domiciliului, minorul îşi schimbă domiciliul odată cu acesta, în condiţiile art. 497 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare.
ELIBERAREA PRIMULUI ACT DE IDENTITATE
DUPĂ ÎMPLINIREA VÂRSTEI DE 18 ANI
DOCUMENTE NECESARE:
- cererea pentru eliberarea actului de identitate;
- certificatul de naştere;
- declaraţia unuia dintre părinţi ori a unei terţe persoane, din care să rezulte faptul că identitatea declarată în cererea pentru eliberarea actului de identitate, coroborată cu imaginea facială preluată ori cu fotografia ataşată cererii, aparţine solicitantului;
- extrasul de carte funciară sau documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, precum şi, după caz, cel cu care se face dovada adresei de reşedinţă; extrasul de carte funciară trebuie să fie obţinut cu cel mult 30 de zile anterior datei depunerii cererii;
- documentul cu care face dovada achitării contravalorii actului de identitate.
Declaraţia unuia dintre părinţi ori a unei terţe persoane se dă în prezenţa personalului serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor, ori după caz, a celui consular care primeşte cererea pentru eliberarea actului de identitate.
Cetăţenii români aflaţi în străinătate pot depune cererea pentru eliberarea primului act de identitate împreună cu documentele prevăzute de lege la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României din statele respective.
ELIBERAREA ACTULUI DE IDENTITATE LA: EXPIRAREA TERMENULUI DE VALABILITATE, MODIFICAREA DATELOR DE STARE CIVILĂ, ANULAREA DOCUMENTULUI, SCHIMBAREA SEXULUI SAU A FIZIONOMIEI
DOCUMENTE NECESARE:
– cererea pentru eliberarea actului de identitate;
– actul de identitate;
– certificatul de naştere;
– certificatul de căsătorie, în cazul persoanelor căsătorite sau al soţului supravieţuitor;
–certificatul/hotărârea judecătorească de divorţ definitivă/irevocabilă, după caz;
– extrasul de carte funciară sau documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, precum şi, după caz, cel cu care se face dovada adresei de reşedinţă; extrasul de carte funciară trebuie să fie obţinut cu cel mult 30 de zile anterior datei depunerii cererii;
– documentul cu care face dovada achitării contravalorii actului de identitate.
În cazul modificării numelui şi/sau prenumelui titularului, prenumelui părinţilor, a datei ori a locului de naştere, precum şi în situaţia schimbării sexului, se prezintă şi hotărârea judecătorească sau, după caz, actul administrativ în baza căruia s-au modificat datele de stare civilă.
ELIBERAREA ACTULUI DE IDENTITATE LA PRESCHIMBAREA BULETINULUI DE IDENTITATE
DOCUMENTE NECESARE:
– cererea pentru eliberarea actului de identitate;
– buletinul de identitate;
– certificatul de naştere;
– certificatul de căsătorie, în cazul persoanelor căsătorite sau al soţului supravieţuitor;
-certificatul/hotărârea judecătorească de divorţ definitivă/irevocabilă, după caz;
– extrasul de carte funciară sau documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, precum şi, după caz, cel cu care se face dovada adresei de reşedină; extrasul de carte funciară trebuie să fie obţinut cu cel mult 30 de zile anterior datei depunerii cererii;
– documentul cu care face dovada achitării contravalorii actului de identitate.
În cazul modificării numelui şi/sau prenumelui titularului, prenumelui părinţilor, a datei ori a locului de naştere, precum şi în situaţia schimbării sexului, se prezintă şi hotărârea judecătorească sau, după caz, actul administrativ în baza căruia s-au modificat datele de stare civilă.
ELIBERAREA ACTULUI DE IDENTITATE LA
SCHIMBAREA DOMICILIULUI
DOCUMENTE NECESARE:
- cererea pentru eliberarea actului de identitate;
- actul de identitate;
- certificatul de naştere, original şi copie;
- certificatul de căsătorie, în cazul persoanelor căsătorite sau al soţului supravieţuitor, original şi copie;
- certificatul/hotărârea judecătorească de divorţ definitivă/irevocabilă, după caz, original şi copie;
- certificatele de naştere ale copiilor cu vârsta de până la 14 ani, care îşi schimbă domiciliul împreună cu solicitantul actului de identitate, original şi copie;
- extrasul de carte funciară sau documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, precum şi, după caz, cel cu care se face dovada adresei de reşedinţă, original şi copie; extrasul de carte funciară trebuie să fie obţinut cu cel mult 30 de zile anterior datei depunerii cererii;
- documentul cu care face dovada achitării contravalorii actului de identitate.
Declaraţia de primire în spaţiu poate fi dată cu cel mult 90 de zile înainte de data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate la notarul public din ţară ori în faţa poliţistului din structurile teritoriale ale Poliţiei Române şi, cu cel mult 6 luni înainte de această dată, la misiunea diplomatică sau oficiul consular de carieră al României din străinătate ori la autorităţile străine competente. În acest ultim caz, declaraţia de primire în spaţiu va fi prezentată tradusă şi legalizată potrivit normelor legale în vigoare.
ELIBERAREA ACTULUI DE IDENTITATE LA
SCHIMBAREA DENUMIRII STRĂZII SAU
A RENUMEROTĂRII IMOBILELOR
DOCUMENTE NECESARE:
– cererea pentru eliberarea actului de identitate;
– actul de identitate;
– certificatul de naştere;
– certificatul de căsătorie, în cazul persoanelor căsătorite sau al soţului supravieţuitor;
–certificatul/hotărârea judecătorească de divorţ definitivă/ irevocabilă, după caz;
– extrasul de carte funciară sau documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, precum şi, după caz, cel cu care se face dovada adresei de reşedinţă; extrasul de carte funciară trebuie să fie obţinut cu cel mult 30 de zile anterior datei depunerii cererii;
– documentul cu care face dovada achitării contravalorii actului de identitate.
Declaraţia de primire în spaţiu poate fi dată cu cel mult 90 de zile înainte de data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate la notarul public din ţară ori în faţa poliţistului din structurile teritoriale ale Poliţiei Române şi, cu cel mult 6 luni înainte de această dată, la misiunea diplomatică sau oficiul consular de carieră al României din străinătate ori la autorităţile străine competente. În acest ultim caz, declaraţia de primire în spaţiu va fi prezentată tradusă şi legalizată potrivit normelor legale în vigoare.
ELIBERAREA ACTULUI DE IDENTITATE LA
PIERDEREA, FURTUL, DISTRUGEREA SAU DETERIORAREA
ACTULUI DE IDENTITATE
DEŢINUT ANTERIOR
DOCUMENTE NECESARE:
– cererea pentru eliberarea actului de identitate;
– actul de identitate, în cazul deteriorării;
– certificatul de naştere;
– certificatul de căsătorie, în cazul persoanelor căsătorite sau al soţului supravieţuitor;
–certificatul/hotărârea judecătorească de divorţ definitivă/irevocabilă, după caz;
– extrasul de carte funciară sau documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, precum şi, după caz, cel cu care se face dovada adresei de reşedinţă; extrasul de carte funciară trebuie să fie obţinut cu cel mult 30 de zile anterior datei depunerii cererii;
– un document oficial cu fotografie de dată recentă – permis de conducere sau paşaport pentru persoanele care nu au preluată imaginea facială în R.N.E.P.;
– documentul cu care face dovada achitării contravalorii actului de identitate.
ELIBERAREA CĂRŢII DE IDENTITATE PROVIZORII
(CÂND PERSOANA FIZICĂ NU POSEDĂ TOATE DOCUMENTELE NECESARE PENTRU ELIBERAREA CĂRŢII DE IDENTITATE)
DOCUMENTE NECESARE:
- cererea pentru eliberarea actului de identitate;
- 3 fotografii mărimea 3/4 cm, având la bază o bandă albă de 7 mm;
- documentele pe care solicitantul le poate prezenta, din categoria celor cu care, potrivit legii, se poate face dovada numelui de familie şi a prenumelui, a datei de naştere, a stării civile, a copiilor sub 14 ani , a cetăţeniei române, a adresei de domiciliu/adresei de reşedinţă, original şi copie;
documentul privind achitarea contravalorii cărţii de identitate provizorii.
ELIBERAREA CĂRŢII DE IDENTITATE
LA DOBÂNDIREA CETĂŢENIEI ROMÂNE
DOCUMENTE NECESARE:
- cererea pentru eliberarea actului de identitate;
- certificatul de cetăţenie română; în cazul minorilor care au împlinit vârsta de 14 ani, dovada cetăţeniei române se face cu certificatul de cetăţenie română sau, după caz, cu certificatul de naştere românesc al minorului, însoţit de certificatul de cetăţenie al unuia dintre părinţi;
- certificatele de stare civilă româneşti ale solicitantului, de naştere şi, după caz, de căsătorie, precum şi cele ale copiilor săi cu vârsta mai mică de 14 ani, care dobândesc cetăţenia română împreună cu părinţii;
- certificatul/hotărârea judecătorească de divorţ definitivă/ irevocabilă, după caz; în cazul în care cetăţeanul nu poate prezenta certificatul/hotărârea judecătorească de divorţ, dovada statutului civil şi, după caz, a numelui se poate face cu certificatul de naştere sau de căsătorie cu menţiuni pe care solicitantul le are la data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate; în cazul modificărilor intervenite în străinătate cu privire la datele de stare civilă, solicitantul actului de identitate prezintă certificatul de naştere sau de căsătorie cu menţiunile aplicate care să dovedească statutul civil şi numele pe care solicitantul le are la data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate;
- extrasul de carte funciară sau documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, precum şi, după caz, cel cu care se face dovada adresei de reşedinţă; extrasul de carte funciară trebuie să fie obţinut cu cel mult 30 de zile anterior datei depunerii cererii;
- un document cu fotografie, în baza căruia solicitantul poate face dovada identităţii, respectiv: paşaport, permis de conducere sau act de identitate străin;
- documentul care atestă dreptul de şedere/rezidenţă pe teritoriul României, eliberat de Inspectoratul General pentru Imigrări/structurile subordonate, după caz;
- dovada achitării contravalorii actului de identitate.
La eliberarea actului de identitate, persoana în cauză predă documentul care atestă dreptul de şedere/rezidenţă pe teritoriul României, eliberat de Inspectoratul General pentru Imigrări/structurile subordinate.
ELIBERAREA ACTULUI DE IDENTITATE LA
SCHIMBAREA DOMICILIULUI
DIN STRĂINĂTATE ÎN ROMÂNIA
DOCUMENTE NECESARE:
- cererea pentru eliberarea actului de identitate ca urmare a schimbării domiciliului din străinătate în România;
- certificatul de naştere, original şi copie;
- certificatul de căsătorie, în cazul persoanelor căsătorite sau al soţului supravieţuitor, original şi copie;
- certificatul/hotărârea judecătorească de divorţ definitivă/irevocabilă, după caz, original şi copie;
- certificatele de naştere ale copiilor cu vârsta de până la 14 ani, care îşi schimbă domiciliul împreună cu solicitantul actului de identitate, original și copie;
- extrasul de carte funciară sau documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, precum şi, după caz, cel cu care se face dovada adresei de reşedinţă, original şi copie; extrasul de carte funciară trebuie să fie obţinut cu cel mult 30 de zile anterior datei depunerii cererii;
- paşaportul românesc valabil sau expirat, cu menţionarea statului de domiciliu, în original şi copia filei conţinând date personale, sau certificatul de cetăţenie română, original şi copie;
- actul de identitate şi/sau paşaportul, eliberat/eliberate de către autorităţile străine, în original şi copie;
- documentul cu care face dovada achitării contravalorii actului de identitate.
- dovada achitării contravalorii actului de identitate.
La eliberarea actului de identitate, persoana în cauză predă documentul care atestă dreptul de şedere/rezidenţă pe teritoriul României, eliberat de Inspectoratul General pentru Imigrări/structurile subordinate.
ELIBERAREA ACTULUI DE IDENTITATE LA
SCHIMBAREA DOMICILIULUI
DIN STRĂINĂTATE ÎN ROMÂNIA
DOCUMENTE NECESARE:
- cererea pentru eliberarea actului de identitate ca urmare a schimbării domiciliului din străinătate în România;
- certificatul de naştere;
- certificatul de căsătorie, în cazul persoanelor căsătorite sau al soţului supravieţuitor;
- certificatul/hotărârea judecătorească de divorţ definitivă/irevocabilă, după caz;
- certificatele de naştere ale copiilor cu vârsta de până la 14 ani, care îşi schimbă domiciliul împreună cu solicitantul actului de identitate;
- extrasul de carte funciară sau documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, precum şi, după caz, cel cu care se face dovada adresei de reşedinţă; extrasul de carte funciară trebuie să fie obţinut cu cel mult 30 de zile anterior datei depunerii cererii;
- paşaportul românesc valabil sau expirat, cu menţionarea statului de domiciliu, în original şi copia filei conţinând date personale, sau certificatul de cetăţenie română;
- actul de identitate şi/sau paşaportul, eliberat/eliberate de către autorităţile străine;
- documentul cu care face dovada achitării contravalorii actului de identitate.
ÎNSCRIEREA ÎN ACTUL DE IDENTITATE
A MENŢIUNII PRIVIND STABILIREA REŞEDINŢEI
DOCUMENTE NECESARE:
- cererea pentru înscrierea în actul de identitate a menţiunii privind stabilirea reşedinţei;
- actul de identitate al solicitantului;
- certificatele de naştere ale copiilor cu vârsta de până la 14 ani, care îşi schimbă reședința împreună cu solicitantul actului de identitate, original şi copie;
- extrasul de carte funciară sau documentul cu care se face dovada adresei de reşedinţă, original şi copie; extrasul de carte funciară trebuie să fie obţinut cu cel mult 30 de zile anterior datei depunerii cererii.
ELIBERAREA CĂRŢII DE IDENTITATE
PROVIZORII CETĂŢENILOR ROMÂNI CU DOMICILIUL ÎN STRĂINĂTATE, CARE LOCUIESC TEMPORAR ÎN ROMÂNIA
DOCUMENTE NECESARE:
- cererea pentru eliberarea actului de identitate cetăţenilor români cu domiciliul în străinătate şi reşedinţa în România;
- paşaportul, aflat în termen de valabilitate, cu menţionarea ţării de domiciliu, în original, şi copia filelor conţinând datele personale şi domiciliul;
- certificatul de naştere şi/sau de căsătorie, eliberate/ eliberat de oficiile de stare civilă române, original şi copie;
- certificatul/hotărârea judecătorească de divorţ definitivă/irevocabilă, după caz, în original şi copie; dacă cetăţeanul nu poate prezenta certificatul/hotărârea judecătorească de divorţ, dovada statutului civil şi, după caz, a numelui se poate face cu certificatul de naştere sau de căsătorie cu menţiuni pe care solicitantul le are la data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate; în cazul modificărilor intervenite în străinătate cu privire la datele de stare civilă, solicitantul actului de identitate prezintă certificatul de naştere sau de căsătorie cu menţiunile aplicate care să dovedească statutul civil şi numele pe care solicitantul le are la data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate;
- certificatele de naştere ale copiilor cu vârsta de până la 14 ani, care îşi schimbă reședința împreună cu solicitantul actului de identitate, original şi copie;
- extrasul de carte funciară sau documentul cu care se face dovada adresei de reşedinţă din România, original şi copie; extrasul de carte funciară trebuie să fie obţinut cu cel mult 30 de zile anterior datei depunerii cererii;
- două fotografii mărimea ¾ cm, având la bază o bandă albă de 7 mm;
- documentul cu care se face dovada achitării contravalorii cărţii de identitate provizorii.
DOVADA ADRESEI DE DOMICILIU/REȘEDINȚĂ SE POATE FACE CU UNUL DIN URMĂTOARELE DOCUMENTE:
a) acte încheiate în condiţiile de validitate prevăzute de legislaţia română în vigoare, privind titlul locativ;
b) declaraţia scrisă a găzduitorului, persoană fizică sau juridică, de primire în spaţiu, însoţită de unul dintre documentele prevăzute la lit. a);
c) declaraţia pe proprie răspundere a solicitantului, însoţită de nota de verificare a poliţistului de ordine publică, prin care se certifică existenţa unui imobil şi faptul că solicitantul locuieşte efectiv la adresa declarată, pentru persoana fizică ce nu poate prezenta documentele prevăzute la literele a) şi b). Pentru minorii şi persoanele fizice puse sub interdicţie, declaraţia se dă şi se semnează de către părinţi sau de către reprezentanţii lor legali;
d) documentul eliberat de primării, din care să rezulte că solicitantul sau, după caz, găzduitorul acestuia figurează înscris în Registrul agricol;
e) extrasul de carte funciară, obţinut cu cel mult 30 de zile anterior datei depunerii cererii.
Dacă solicitantul nu este proprietarul imobilului, este necesară declaraţia scrisă a găzduitorului, aceasta se consemnează pe cererea pentru eliberarea actului de identitate, în prezenţa lucrătorului de evidenţă a persoanelor.
În situaţia în care găzduitorul ori reprezentantul legal/persoana împuternicită nu se poate prezenta la momentul depunerii cererii, împreună cu solicitantul, declaraţia de primire în spaţiu poate fi dată cu cel mult 90 de zile înainte de data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate la notarul public din ţară ori în faţa poliţistului din structurile teritoriale ale Poliţiei Române şi, cu cel mult 6 luni înainte de această dată, la misiunea diplomatică sau oficiul consular de carieră al României din străinătate ori la autorităţile străine competente. În acest ultim caz, declaraţia de primire în spaţiu va fi prezentată tradusă şi legalizată potrivit normelor legale în vigoare.
Persoanelor internate sau primite spre îngrijire ori găzduire în instituţii de servicii publice cu cazare sau în centre educative li se eliberează acte de identitate în care se înscrie domiciliul sau reşedinţa la adresa instituţiei sau a centrului respectiv.
În acest caz, dovada adresei de domiciliu sau de reşedinţă se face cu declaraţia scrisă a conducătorului instituţiei sau serviciului ori a persoanei abilitate de acesta, pentru situaţiile în care aceste instituţii se află în subordinea autorităţilor administraţiei publice.
ÎN ATENŢIA CETĂŢENILOR CARE SE ADRESEAZĂ
SERVICIULUI PUBLIC COMUNITAR LOCAL PENTRU EVIDENŢA PERSOANELOR CĂLĂRAŞI
Cererea pentru eliberarea actului de identitate se depune personal, iar actul de identitate se eliberează titularului.
În situaţia cetăţenilor români care au domiciliul în România şi se află temporar în străinătate, eliberarea cărţii de identitate se poate face prin intermediul altei persoane, pe bază de procură specială,autentificată la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României din ţara în care se află solicitantul. În cuprinsul procurii trebuie să se regăsească, în mod obligatoriu, scopul pentru care aceasta a fost eliberată, respectiv depunerea cererii pentru eliberarea actului de identitate şi/sau ridicarea actului de identitate.
Cetăţenii români aflaţi în străinătate pot depune cererea pentru eliberarea primului act de identitate împreună cu documentele prevăzute de lege la misiunile diplomatice sau la oficiile consulare ale României din statul respectiv.
Precizăm că informaţii suplimentare privind activitatea de evidenţă a persoanelor pot fi obţinute şi de pe site-ul Direcţiei pentru Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date: http://depabd.mai.gov.ro