“Am discutat astăzi cu omologul meu din Republica Moldova, Andrei Spînu, despre cum ne putem dezvolta parteneriatul pe toate sectoarele de transport!
Mai întâi, am propus întrunirea, în februarie, a Comisiei Mixte bilaterale pentru coordonarea tuturor activităților referitoare la proiectarea şi construirea Podului peste Prut de la Ungheni. Am convenit asupra necesității de a identifica și alte proiecte transfrontaliere eligibile prin fonduri europene (CEF). Acestea ar putea fi depuse la următorul apel de aplicare, care va fi lansat în luna septembrie a acestui an. În prezent sunt deja identificate trei propuneri: construcția Podului de la Ungheni (proiect aprobat în luna decembrie 2022); construcția infrastructurii de acces la acest pod care să includă un punct de trecere a frontierei (pe teritoriul Republicii Moldova) și modernizarea DJ 249 pentru asigurarea descărcării și conexiunii cu infrastructura existentă (pe teritoriul României); asigurarea conexiunii rutiere Albița (România) – Leușeni (Republica Moldova)- pentru care aplicația va fi depusă în perioada septembrie 2023 – ianuarie 2024.
În domeniul rutier, ne-am dori ca Autostrada Unirii (A8) să fie continuată până la Chișinău (Republica Moldova) și Odesa (Ucraina)” a declarat Sorin Grindeanu, ministrul transportului și infrastructurii , pe rețelele de socializare.
Acesta a abordat și subiectul modernizării și construcției mai multor poduri rutiere transfrontaliere peste Prut: Podul de la Sculeni (Sculeni); Podul Oancea (Cahul); Podul Albița (Leușeni)- pod nou; Podul Răducăneni (Bărboieni)- pod nou; Podul Bumbăta (Leova)- pod nou; Podul Fălciu (Leca /Cantemir)- pod nou.
În domeniul infrastructurii feroviare s-a discutat despre extinderea liniei de cale ferată cu ecartament larg până la Stația Nicolina. Astfel, trenurile ar putea circula pe cale ferată cu ecartament larg pe relația Ungheni – Cristeși Jijia – Socola- Nicolina.
Un punct de interes comun este și reabilitarea coridorului feroviar Iași (Aeroportul din Iași) – Ungheni- Chișinău (Aeroportul din Chișinău)- Odesa, prin finanțare obținută de la Banca Mondială.
În contextul conflictului armat din Ucraina, în septembrie 2022, au fost finalizate lucrările pentru repunerea în funcțiune a liniei de cale largă din frontiera cu Republica Moldova (Giurgiulești) până la silozul de la dana portuară Galați. Linia cu ecartament larg permite încărcarea și descărcarea directă a vagoanelor ucrainene, fără transbordare, care circulă pe relația Galați (RO) – Giurgiulești (R.Moldova) – Reni (Ucraina).
În domeniul aerian am discutat despre posibilitatea creșterii numărului de frecvențe ale operatoriilor aerieni români pe segmentul București- Chișinău- București, dar și despre diversificarea destinațiilor prin operarea unor noi curse de pe mai multe aeroporturi internaționale din România.