Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a trimis, ieri, la Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice (ANAP), documentaţia de atribuire a contractului pentru proiectarea şi execuţia autostrăzii Alternativa Techirghiol, cunoscută și sub denumirea de Autostrada Litoralului. Este anunțul făcut de ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, care a mai adăugat că noul drum de mare viteză va avea aproximativ 31 de kilometri. Alternativa Techirghiol va traversa orașele Techirghiol și Eforie, dar și comunele Cumpăna, Agigea, Topraisar, Tuzla și 23 August. De asemenea, Autostrada Litoralului se va desfășura pe amplasament nou, fără a folosi porțiuni de drum existente.
Firma care va câștiga licitația va avea la dispoziție o perioadă de 48 de luni pentru realizarea proiectului. 12 luni vor fi alocate proiectării, iar restul de 36 de luni execuției.
„Noua autostradă va asigura, prin nodul Cumpăna, legătura Autostrăzii București-Constanța (A2) și a Centurii Constanța (A4), cu sudul litoralului românesc (în apropiere de Mangalia) și va reprezenta o alternativă modernă la DN 39 (drum național foarte aglomerat în perioada sezonului estival). Traseul Alternativei Techirghiol va facilita accesul la localitățile Agigea, Topraisar, Techirghiol, Eforie, Tuzla, 23 August”, a transmis Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor.

Alternativa Techirghiol – Autostrada Litoralului
De asemenea, Cristian Pistol, directorul CNAIR, a adăugat că autostrada Alternativa Techirghiol va avea 31 de poduri, pasaje și viaducte, șase parcări, un centru de întreținere și coordonare, precum și un punct de sprijin.
„Proiectul prevede și plantarea a 85 de hectare de perdele forestiere”, a mai precizat Cristian Pistol.
Totodată, noua autostradă va avea cinci noduri rutiere, potrivit lui Ionel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor:
1) Nod rutier Cumpăna (km 2+600)
2) Nod rutier între Alternativa Techirghiol și drumul de legătură (km 5+960)
3) Nod rutier conexiune între drumul de legătură și pasajul DN39A – DN39 (km 5+960)
4) Nod rutier DN38 (km 11+000)
5) Nod rutier 23 August (km 30+220)

„Scopul realizării acestui drum de mare viteză constă în construcția unei legături noi și rapide între Autostrada de Centură a Constanței A4, din zona localității Cumpăna și comuna 23 August, la intersecția cu DN39B, scurtând astfel timpul de deplasare prin creșterea vitezei de călătorie”, a mai declarat Ionel Scrioșteanu.
Valoarea totală a proiectului este de 5,74 miliarde lei cu TVA, iar banii sunt asigurați din fonduri externe nerambursabile, prin cadrul Programului Transport. Indicatorii tehnico-economici ai proiectului au fost aprobați de Guvernul României la începutul lunii februarie 2024.