URMĂREȘTE-NE

ACTUALITATE

NOILE LEGI ALE EDUCAȚIEI, REFORMAREA CADRULUI LEGAL DIN ÎNVĂȚĂMÂNTUL ROMÂNESC

Legile educației sunt răspunsul nevoilor reale din sistemul de învățământ din România și revitalizează învățământul românesc prin valori precum colaborare, diversitate, echitate, excelență, incluziune, integritate, profesionalism, respect și responsabilitate. Astfel, Legea învățământului preuniversitar nr. 198/ 2023 aduce în prim-plan:

  • Educația personalizată a elevului pe capacități și aptitudini, pentru atingerea potențialului maxim. Urmărirea traseului și a progresului unui elev se realizează prin portofoliul personal educațional, încă de la grupa mijlocie din grădiniță. Este un instrument util în orientarea pe viitor a elevului, dar și în a identifica problemele, provocările ori performanțele. La finalul gimnaziului, consilierul școlar și dirigentele vor emite părinților o recomandare, care va avea în vedere opțiunile educaționale și profesionale ulterioare. Această recomandare va avea un caracter orientativ (nu unul obligatoriu). Ea va fi întocmită prin consultarea profesorilor de la clasă, a fișei matricole și a unei evaluări specifice.
  • Cariera didactică motivantă. Se reorganizează procedura prin care se începe o carieră didactică. Viitoarele cadre didactice vor da un examen la finalul stagiaturii și apoi vor putea susține concursul național pentru titularizare. Centrul Național pentru Formare și Dezvoltare în Cariera Didactică va asigura continuarea formării profesorilor și a creșterii calității în actul educației. Astfel, aptitudinile profesorilor vor putea fi actualizate cu cerințele momentului. Profesorul va avea un grad mai mare de autonomie în predare, pentru că își cunoaște cel mai bine elevii, aptitudinile și nevoile acestora.
  • Școala, adaptare la nevoile elevilor și creșterii calității în educație. Unitățile de învățământ se pot grupa în consorții, care pot să își pună la comun resursele didactice și administrative. Programul „Masă Sănătoasă în Școli” va fi un alt atu pentru reducerea abandonului școlar în rândul categoriilor defavorizate.
  • Finanțarea. Fiecare elev trebuie să aibă asigurat dreptul la educație, indiferent din ce mediu provine, iar elevii ce aparțin unor categorii sociale vulnerabile au, prin educație, posibilitatea de a-și găsi un drum mai bun în viață. Un exemplu concret este faptul că prin Programul Naţional de Reducere a Abandonului Școlar, finanțate prin Componenta C15 – Educație a Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă, elevii vor beneficia de Programe Școală după școală, ore remediale, planuri individuale de învățare, cercuri școlare, consiliere și orientare școlară, mediere, Programe „A 2-a Șansă”, activități outdoor, terapie prin artă, acordarea de subvenții pentru finalizarea învățământului gimnazial, susținerea colaborării cu părinții (inclusiv educație parentală), activități de dezvoltare a climatului pozitiv în școală, acțiuni de combaterea violenței, acțiuni anti-bullying, excursii, tabere, festivaluri, evenimente educaționale, activități nonformale, activități culturale comunitare, sportive, parteneriate cu alte școli, educație pentru sănătate. Profesorii pot participa la cursuri specifice de formare continuă, comunități de practică, coaching, leadership.
  • Reorganizarea administrativă presupune un sistem administrativ actual și flexibil, format din instituții eficiente care vor asigura modelarea elementelor de proces educațional și o dezvoltare eficientă a carierei didactice.

Politicile educaționale, prin acțiuni coerente și predictibile, conduc sistemul educațional într-un proces de schimbare, de reorganizare, bazate pe principiile eficienței și al randamentului, al flexibilității și al legitimității.

Garanția performanței școlii românești constă în implicare, colaborare și cooperare, care să conducă la o abordare structural – calitativă și, implicit, la creșterea relevanței actului educațional.

Continue Reading
La Top