URMĂREȘTE-NE

ACTUALITATE

EXCLUSIV: COPILĂ CU AUTISM, UMILITĂ ȘI EXCLUSĂ DIN ACTIVITĂȚI ÎN TIMPUL UNEI INSPECȚII ȘCOLARE LA GRĂDINIȚĂ. TATĂL: „A FOST MAI RĂU DECÂT ZIUA DIAGNOSTICULUI”

O scenă de o durere greu de imaginat s-a petrecut chiar de Ziua Internațională a Persoanelor cu Dizabilități, pe 3 decembrie 2024, într-o grădiniță din Călărași.

Erica Andreea, o fetiță de doar cinci ani, diagnosticată cu autism atipic, ar fi fost exclusă deliberat din activitățile organizate cu prilejul unei inspecții școlare la Grădinița „Țara Copilăriei”. Într-o zi care ar fi trebuit să celebreze incluziunea și empatia, s-a scris, în schimb, o pagină rușinoasă pentru sistemul de educație din România.

A fost cea mai grea zi din viața mea. Mai dureroasă chiar decât momentul în care am aflat diagnosticul copilului meu, mărturisește cu ochii în lacrimi Alexandru Jianu, tatăl Ericăi. Cu glasul tremurat de neputință și revoltat de nedreptatea trăită, bărbatul a povestit cum fiica lui a fost scoasă din clasă, în timpul unei activități oficiale, fără nicio explicație, fără ca familia să fie informată și fără ca cineva să-și asume responsabilitatea.

Imaginile care au circulat pe grupurile interne ale grădiniței vorbesc de la sine: toți copiii apar implicați în activități colective – dansuri, ateliere de dulciuri, jocuri și cântece. Toți, în afară de Erica. Singurul copil care lipsește complet din fotografii”, spune tatăl Ericăi.

Tatăl a aflat ulterior că fetița sa fusese mutată într-o altă clasă într-o pauză a inspecției.

„A fost uitată într-o altă clasă, după ce au scos-o din activitate. Au uitat un copil cu autism! Cum să accepți așa ceva?”Alexandru Jianu, tatăl Ericăi.

Șocul nu s-a oprit aici. După încheierea inspecției, copiii și-au reluat activitățile obișnuite, iar pe grupul părinților au fost postate fotografii din acea zi. Erica lipsea. În imaginile de după inspecție nu apărea alături de colegi. Îngrijorat, tatăl a întrebat cadrele didactice de ce fiica sa nu a fost inclusă nici în acele momente, iar răspunsul primit a fost de-a dreptul halucinant: “A fost uitată în cealaltă clasă”, acolo unde fusese dusă imediat după ce a fost retrasă din activitatea oficială. Uitarea unui copil, în special a unuia cu cerințe educaționale speciale, nu este doar o neglijență, ci o formă gravă de abuz emoțional și dezinformare.

Contactată de presă, educatoarea Ericăi a refuzat să ofere o declarație oficială, dar a admis că „nu, Erica nu a deranjat deloc activitatea”. Totuși, la întrebarea esențială – de ce a fost scoasă din clasă? – nu a oferit niciun răspuns. Tăcerea apasă mai greu decât orice justificare.

Șocant a fost și punctul de vedere exprimat de directoarea grădiniței, Daniela Soare: „Nici nu știam că avem un copil cu CES ( Cerințe Educaționale Speciale) în grădiniță”. Într-un ton rece și lipsit de empatie, aceasta a motivat decizia prin faptul că fetița devenise „agitată” și „nu mai făcea față activităților”, subliniind că „nu este o mare tragedie ce s-a întâmplat”. Mai mult, a afirmat că „a fost bine unde a fost”, referindu-se la mutarea temporară a copilei într-o altă clasă, fără a putea demonstra că acolo a primit vreo formă reală de sprijin.

Inspectorul pentru educație timpurie, Georgica Tudorița Olteanu, prezentă la inspecție, a declarat că nu a observat absența fetiței din activități: „Nu i-am numărat pe copii. Fetița a fost prezentă inițial, apoi a fost dusă într-o altă clasă. Personal, nu am observat nimic în neregulă. Nu cunosc grupul de copii și nu pot spune mai multe. Îmi pare sincer rău pentru ce s-a întâmplat”.

Inspectoratul Școlar Județean Călărași a răspuns oficial printr-o adresă înregistrată cu nr. 154/30.01.2025, în urma sesizării formulate de tatăl Ericăi. Potrivit acestui document, copilul a fost înscris la grupa mică „Ștrumfii”, dar din 9 decembrie 2024 nu a mai frecventat grădinița. În urma cazului, a fost convocat de urgență Consiliul de Administrație al unității și s-a constituit o comisie de cercetare disciplinară. Iar dintre toate detaliile oferite, unul a șocat cel mai mult: se precizează că, pe 3 decembrie, copilul a venit la grădiniță „cu colanți colorați” și nu a putut fi schimbat „în ciorapi albi”. Un motiv aberant și halucinant pentru excluderea unui copil dintr-un eveniment colectiv.

Inspectoratul susține că mutarea fetiței într-o altă grupă s-a făcut „pentru a-i asigura un mediu liniștit și sprijin individual”, deoarece „prezenta semne de nervozitate și agitație”. În realitate, conform spuselor tatălui niciun sprijin nu i-a fost oferit, iar familia fetiței nu a fost anunțat de această decizie, nici înainte, nici imediat după.

Explicațiile oferite de conducerea grădiniței, de cadrul didactic și de inspectorul școlar se bat cap în cap, lăsând loc la suspiciuni grave. A fost fetița îndepărtată din cauza unei stări de neliniște temporare, a unei presupuse neconformități vestimentare sau pur și simplu pentru că prezența ei nu se potrivea cu „imaginea ideală” care trebuia prezentată în fața inspectorilor?

Cert este că Erica, un copil cu cerințe educaționale speciale, a fost exclusă dintr-un moment esențial, într-o zi simbolică, în văzul tuturor și fără nicio asumare din partea celor responsabili. O excludere tăcută, dar dureroasă, iar durerea nu este doar a unui tată, ci a întregii societăți care privește nepăsătoare cum drepturile celor vulnerabili sunt încălcate.

„Nu-mi mai duc fata într-un loc în care este umilită. Vreau doar dreptate pentru Erica. Dacă într-o grădiniță de stat, în anul 2024, un copil cu dizabilități este scos intenționat din poze și din activități, atunci nu mai vorbim doar de lipsă de empatie. Vorbim de discriminare directă, instituționalizată”, spune Alexandru Jianu, cu un nod în gât.

Acest caz ridică semne de întrebare grave despre cât de pregătit este sistemul românesc pentru a integra cu adevărat copiii cu CES.

“Mai mult decât atât, el scoate la lumină o realitate tristă: lipsa de formare, comunicare și umanitate din partea unor oameni cărora le încredințăm, zi de zi, sufletele copiilor noștri”, a mai adăugat tatăl fetiței.

Din păcate, cazul Ericăi nu este unul singular. Tot mai mulți părinți reclamă discriminarea copiilor cu cerințe educaționale speciale în grădinițe și școli, semn că sistemul românesc este, încă, departe de adevărata incluziune.

Continue Reading
La Top