La data de 27 septembrie, în cadrul unei conferințe de presă susținută la sediul Casei de Pensii Călărași, directorul instituției a oferit clarificări importante privind diversele prestații de asigurări sociale acordate de casa de pensii. Printre subiectele abordate s-a numărat și recalcularea drepturilor de pensie, în conformitate cu prevederile articolului 155 din Legea 360. De asemenea, reprezentantul instituției a oferit detalii despre alte beneficii disponibile în cadrul sistemului public de pensii, precum biletele de tratament, ajutorul de deces și alte prestații, care sunt suportate din bugetul Fondului Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate.
Urmare intrării în vigoare a Legii nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii (la data de 1 septembrie 2024) facem următoarele precizări:
Potrivit art.111 alin.(2) din Legea nr. 360/2023, ajutorul de deces se acordă și în cazul decesului persoanei care, în ultimile 6 luni anterioare decesului, a avut calitate de asigurat în sistemul public de pensii, indiferent de stagiul de cotizare realizat în această perioadă.
Subliniem faptul că dispozițiile art.,111 alin.(2) nu se aplică:
• în cazul decesului pensionarului,
• și nici în vederea acordării ajutorului de deces prevăzut la art.112 din lege, în cazul decesului unui membru de familie care, la data decesului, nu era asigurat sau pensionar al sistemului public de pensii.
Ajutorul de deces poate fi solicitat, pe baza actelor justificative, în cadrul termenului general de prescriptie, prevăzut de lege, calculat de la data emiterii certificatului de deces (și nu de la data decesului), potrivit dispozițiilor art.116 alin.(2) din lege.
Ajutorul de deces poate fi acordat și persoanei juridice, doar prin virament bancar, în baza documentelor prevăzute la art.101 alin. (2) și (3) din Normele de aplicare a prevederilor Legii nr.360/2023, aprobate prin HG nr.181/2024.
În cazul persoanei juridice, dovada că a suportat cheltuielile ocazionate de deces se face doar cu înscrisuri (ex. Factură). Nu se poate face dovada cu declarație pe proprie răspundere autentificată, conform art.95 alin.(3) din Normele de aplicare a prevederilor Legii nr.360/2023, aprobate prin HG nr.181/2024.
Competența ăn ceea ce privește plata ajutorului de deces revine exclusiv caselor teritoriale de pensii, fiind eliminată competența agențiilor pentru ocuparea forței de muncă privind plata ajutorului de deces în cazul decesului șomerului sau al unui membru de familie al acestuia.
Menționăm că cererile înregistrate la casele teritoriale de pensii începând cu data de 01.09.2024, se soluționează în temeiul Legii nr.360/2023, chiar și în cazul decesului asiguratului sau pensionarului survenit înainte de aceasta dată, îndeplinind, desigur, condițiile de eligibilitate prevăzute de acest act normativ.
Precizăm că în perioada ianuarie 2024 – august 2024, CJP Călărași, a achitat un număr de 2.293 ajutoare de deces, suma total achitată fiind de 18.511.897 lei.