EDUCAȚIE
CALENDARUL EVALUĂRILOR LA CLASELE A II-A, A IV-A ȘI A VI-A. TESTĂRILE VOR AVEA LOC ÎN LUNA MAI
În luna mai, în acest an, se desfășoară evaluarea națională a elevilor din clasele a II-a, a IV-a și a VI-a. Este vorba despre testări prin care elevii, profesorii și părinții pot afla nivelul de pregătire al copiilor în anii școlari parcurși și ce ar trebui îmbunătățit, potrivit site-ului alba24.ro.
Evaluările se suțin în sălile de clase în care își desfășoară elevii activitatea în mod obișnuit.
Testele de evaluare națională la clasa a II-a durează 30 de minute fiecare. Cele de clasa a IV-a sunt de 60 minute fiecare.
Elevii sunt asistați de către administratorul de test (învățătorul clasei) împreună cu un cadru didactic care nu predă la clasa respectivă.
Rezultatele testelor nu se fac publice, nu se notează cu calificative, nu se trec în catalog.
Calendar Evaluare clasa a II-a 2022
- 10 mai: Limba română — scris
- 10 mai: Limba maternă – scris
- 11 mai: Limba română – citit
- 11 mai: Limba maternă – citit
- 12 mai: Matematică
- 13 mai: Limba română pentru minoritățile naționale — scris-citit
Modele de subiecte pentru Evaluare Națională clasa a II-a publicate de Ministerul Educației:
Calendar Evaluare clasa a IV-a 2022
- 17 mai: Limba română
- 18 mai: Matematică
- 19 mai: Limba maternă
Calendar Evaluare clasa a VI-a 2022
- 25 mai: Limbă și comunicare
- 26 mai: Matematică și Științe ale naturii
GHID pentru evaluările naționale la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a
Clasele pregătitoare, I și a II-a fac parte din ciclul achizițiilor fundamentale, adică perioada de timp în care elevii pun bazele învățării (citit, scris, socotit, rezolvare de probleme).
Evaluarea națională la clasa a II-a se susține în trei etape distincte:
- test de Limba română scris, care evaluează competența de producere a mesajelor scrise- elevii rezolvă itemi legați de scrierea funcțională (redactarea unui bilet, de regulă, care să respecte componentele specifice și contextul dat de cerință) și de scrierea creativă (redactarea unui scurt text pe baza unor întrebări, cu număr dat de rânduri și cu temă precizată);
- test de Limba română citit, care evaluează competența de receptare a mesajelor citite- se dă un text și, pe baza citirii și înțelegerii acestuia, elevii răspund mai multor cerințe (sunt itemi de tip structurat, în sensul că toate răspunsurile/rezolvările se regăsesc în textul citit).
Cerințele sunt fie de tip grilă, presupunând încercuirea variantei corecte de răspuns, fie sunt formulate sub formă de întrebare, caz în care răspunsul se construiește în propoziție. La finalul testului există și un item care presupune exprimarea părerii personale cu privire la acțiunea personajului sau la deznodământul textului. Este acceptată orice părere (pro sau contra), atâta vreme cât se raportează la textul citit, a explicat pentru edupedu.ro, Silvia Cornea-Duțu, profesor de învățământ primar.
La acest test nu se iau în considerare greșelile de ortografie și de punctuație, pentru că se urmărește doar dacă elevul înțelege mesajul textului și poate să se orienteze în textul citit.
- test de Matematică, care evaluează competențele matematice conform programei.
Clasele a III-a și a IV-a fac parte din ciclul de dezvoltare. În această etapă a învățării, elevii așază peste baza formată în ciclul achizițiilor fundamentale noi competențe, care permit continuarea studiilor la un alt nivel (elevii reușesc să conexeze cunoștințele din diverse domenii, să le utilizeze în viața cotidiană, să devină creativi în găsirea unor soluții la problem
Evaluarea la clasa a IV-a presupune susținerea a două teste distincte:
- test de Limba română scris-citit, care evaluează competențele de receptare-producere a mesajelor scris-citite; gradul de raportare la text, de creare de text, de exprimarea argumentată a unei păreri este unul mai detaliat, în conformitate cu programa școlară și cu nivelul de vârstă.
- test de Matematică – evaluează competențele matematice de asemenea conform programei, trecându-se prin toate conținuturile/capitolele parcurse la matematică (numerele naturale în concentrul 0 – 1.000.000, scrierea numerelor cu cifre romane, adunarea și scăderea în concentrul 0 – 1.000.000, înmulțirea și împărțirea în același concentru, ordinea efectuării operațiilor, rezolvare de probleme tradiționale, metode de rezolvare a problemelor, fracții, elemente de geometrie, unități de măsură, tabele și organizatori grafici). Itemii sunt formulați fie în manieră grilă cu o singură variantă corectă de răspuns, fie în mod tradițional, presupunând rezolvarea prin operații.
Evaluarea testelor se face în cadrul școlii de către două cadre didactice: învățătorul clasei și alt profesor din școală, care nu predă la clasă și nu a fost nici asistent. La corectare nu se scriu rezultatele corecte, așa cum procedează cadrele didactice în mod normal, dar se pot face sublinieri și mențiuni pentru o bună evidențiere și argumentare a codului atribuit, potrivit sursei citate.
Corectarea testelor se realizează în termen de maxim șapte zile de la susținerea lor. Ulterior corectării, fiecare părinte/reprezentant legal este invitat la școală să ia la cunoștință rezultatele, în mod individual și privat. Învățătorul clasei arată testul, explică acordarea codurilor în funcție de greșelile avute și întocmește un proces verbal semnat de către părinte.
La finalul evaluărilor, învățătorul clasei întocmește un raport la nivelul clasei, în care sunt trecute toate codurile obținute la fiecare item cu toate explicațiile necesare acordării respectivului cod, pentru fiecare elev în parte. Acest raport este discutat la nivelul catedrei, pentru ca mai apoi să fie inclus într-un raport realizat la nivel de școală.
Testele elaborate pentru Evaluare națională clasa a VI-a sunt structurate astfel:
- primul test vizează evaluarea unor competenţe din aria curriculară „Limbă şi comunicare”
- al doilea test vizează evaluarea unor competenţe din aria curriculară „Matematică şi Ştiinţe ale
naturii”
Elevilor aparţinând minorităţilor naţionale, care au urmat cursurile în limba maternă, li se asigură testul care vizează evaluarea unor competenţe din aria curriculară „Matematică şi Ştiinţe ale naturii” atât în limba în care au studiat, cât şi în limba română
Testele care vizează evaluarea unor competenţe din aria curriculară „Limbă şi comunicare” sunt evaluate de echipe formate din două cadre didactice, unul cu specialitatea limba şi literatura română şi celălalt cu specialitatea limba modernă. În cazul elevilor care au urmat studiile într-o limbă a minorităţilor naţionale, echipa este formată din trei cadre didactice, doi având specializările menţionate anterior, iar al treilea având specialitatea limba şi literatura maternă.
Pentru EN VI, testele care vizează evaluarea unor competenţe din aria curricular „Matematică şi Ştiinţe ale naturii” sunt evaluate de echipe formate din trei cadre didactice, unul cu specialitatea matematică, al doilea cu specialitatea fizică, al treilea cu specialitatea biologie.
Evaluarea fiecărui test se face cu respectarea strictă a baremului şi a instrucţiunilor cuprinse în Caietul cadrului didactic.
Sursa foto: monitorulcj.ro