ADMINISTRAȚIE
CĂLĂRAȘI/S-A SEMNAT CONTRACTUL DE FURNIZARE, INSTALARE ȘI PUNERE ÎN FUNCȚIUNE A SISTEMULUI DE BIKE-SHARING
În data de 4 aprilie 2022, la sediul Primăriei Municipiului Călărași, s-a semnat contractul de furnizare, instalare şi punere în funcţiune a sistemului de bike-sharing (biciclete inteligente+staţii+sistem de funcţionare), în cadrul proiectului „Sporirea gradului de mobilitate al populaţiei prin introducerea unui sistem integrat de mobilitate urbană alternativă, cu staţii inteligente automatizate de biciclete în municipiul Călăraşi”, finanțat prin Programul Operational Regional (POR) 2014-2020, Axa Prioritară 4: Sprijinirea dezvoltării urbane durabile, Prioritatea de investiții 4e: Promovarea unor strategii cu emisii scăzute de dioxid de carbon pentru toate tipurile de teritorii, în special pentru zonele urbane, inclusiv promovarea mobilității urbane multimodale durabile și a măsurilor de adaptare relevante pentru atenuare, Obiectivul Specific 4.1 – Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă.
Valoarea totală a proiectului este de 5.693.912,02 lei (TVA inclus). Cofinanţarea asigurată de Municipiul Călăraşi este de 2% (113.878,24 lei). Durata contractului (furnizare, montaj şi punere în funcţiune echipamente) este de 12 luni de la data semnării dar nu mai târziu de 4 aprilie 2023.
Pentru toate cele 19 staţii de biciclete sunt prevăzute tot atâtea staţii de andocare, simple sau duble, cu încărcare unidirecţională. Astfel, sistemul proiectat va fi independent energetic şi va folosi soluţii care nu necesită lucrări de infrastructură, decât amenajarea platformelor pentru care Furnizorul de echipamente are obligaţia punerii la dispoziţie a proiectului de amenajare a acestora, costurile pentru amenajarea acestora rămânând în sarcina beneficiarului – Municipiul Călăraşi.
Proiectul va acoperi reţeaua urbană continuă de piste de biciclete (care va uni punctele terminale ale căii principale rutiere a municipiului – str. Prel Bucureşti şi Bucureşti – cu pistele realizate independent de alte investiţii în infrastructură) asigurând conexiuni cu zone de agrement şi puncte de interes turistic şi de importanţă locală ale municipiului Călăraşi.
Zonele propuse pentru amplasarea staţiilor inteligente automatizate de biciclete, sunt:
• Staţia nr.1 în zona Gară;
• Staţia nr. 2 în zona 1 Decembrie 1918 (zona Colegiul Economic);
• Staţia nr. 3 în zona Sloboziei (zona Inspectorat Şcolar Judeţean);
• Staţia nr. 4 în zona Liceul Mihai Eminescu;
• Staţia nr. 5 în zona Parcul Sfânta Anastasia;
• Staţia nr. 6 în zona Bucureşti 1(zona PREFAB);
• Staţia nr. 7 în zona Bucureşti 2 (zona ISU);
• Staţia nr. 8 în zona Siderca;
• Staţia nr. 9 în zona Bucureşti 3 (zona Biserica Mircea Vodă);
• Staţia nr. 10 în zona Bucureşti 4 (Colegiul Național Barbu Știrbei şi Direcţia Agricolă);
• Staţia nr. 11 în zona Grădina Zoologică;
• Staţia nr. 12 în zona Stadionul Ion Comşa;
• Staţia nr. 13 în zona Spitalul Judeţean;
• Staţia nr. 14 în zona Muşeţelului (zona Cimitir Mircea Vodă);
• Staţia nr. 15 în zona Nicolae Titulescu (zona Biserica lui Hristos);
• Staţia nr. 16 în zona Republicii 2 (zona Școala Gimnazială Nicolae Titulescu);
• Staţia nr. 17 în zona Tribunalului;
• Staţia nr. 18 în zona Păcii (zona Biserica Măgureni);
• Staţia nr. 19 în zona Şcoala Gheorghe Florea – nr.7.
Componenţa soluţiei proiectate de mobilitate urbană alternativă:
- Terminale inteligente de închiriere a bicicletelor;
- Staţii inteligente de predare şi preluare a bicicletelor;
- Biciclete inteligente prevăzute cu computer de bord;
- Triciclete inteligente pentru seniori şi persoane cu dizabilităţi prevăzute cu computer de bord;
- Centru de operare cu sistem integrat software şi hardware de gestiune şi comunicaţii:
o Modul de comunicaţii pentru integrarea elementelor din teren.
o Modul de management operaţional, mentenanţă şi service.
- Sistem de logistică şi distribuţie.
- Kit echipamente mentenanţă.
Conform noilor cerinţe, cele mai solicitate şi utilizate tipuri de biciclete sunt cele inteligente care pot fi accesate prin intermediul dispozitivelor mobile (smartphone). Staţiile de închiriere a bicicletelor au în componenţă terminalul inteligent, staţia analogică/inteligenta de andocare şi bicicleta inteligentă sau clasică.
Bicicleta inteligentă trebuie să fie ergonomică, unisex, construită dintr-un aliaj uşor (de preferinţă aluminiu) pentru uşurinţa în utilizare, să fie prevăzută cu sistem de protecţie împotriva furtului, să fie prevăzute cu sistem de frânare performantă pentru ambele roţi, sistem de iluminat, angrenaj cu mai multe viteze de deplasare.
Echipamentele ce compun computerul de bord al bicicletei trebuie să permită monitorizarea permanentă GPS, modul de comunicaţii mobile GPRS şi Wifi precum şi modul de comunicaţii cu terminalele şi staţiile de preluare şi predare, sistem integrat de facilitare a închirierii directe cu ajutorul telefonului mobil (NFC – Near Field Communication).
Tricicleta special adaptată pentru soluţii de bike sharing dedicată persoanelor în vârstă dispune de aceeaşi configuraţie tehnologică, dar cu stabilitate sporită datorată celor două roţi din spate. Tricicleta pentru persoanele cu dizabilităţi care dispune de stabilitate şi siguranţă sporită, cu scaun confortabil, suport pentru picioare, sistem de frânare şi propulsie adaptată.
Staţiile de andocare inteligente permit bicicletelor să fie parcate în perfectă siguranţă şi oferă un confort ridicat pentru închiriere şi returnare. Predarea şi preluarea bicicletelor în staţii trebuie să se realizeze în cel mai facil mod şi în cel mai scurt timp.
Terminalul de închiriere trebuie să fie elementul central şi integrator al unei staţii de închiriere, şi va trebui să aibă un design plăcut, să se încadreze în arhitectura urbană, să fie prevăzut cu ecran tactil, soluţie de plată cu card bancar, cititor de card “contact less”, sistem de iluminat, sistem de siguranţă şi protecţie antivandalizare, să fie prevăzut cu modul de comunicaţii mobile şi cu un sistem de comunicaşii cu staţiile de biciclete. Trebuie să fie independent energetic, prevăzut cu baterii şi sistem de panouri fotovoltaice (dar să fie pregătit şi pentru branşarea la reţeaua electrică).
De asemenea, se vor avea în vedere soluţii integratoare cu sistemul de taxare a transportului public.
Sistemul integrat software şi hardware de gestiune şi comunicaţii trebuie să aibă un grad mare de automatizare pentru a putea facilita eficienţa în utilizare precum şi eficienţa economică. Soluţia software şi hardware trebuie să fie un centru de date, comandă şi control „la cheie”, care să asigure gestiunea, în timp real, a tuturor activităţilor de închiriere, monitorizare și distributie in teren a elementelor mobile, inclusiv mentenanţă şi service. Staţia virtuală reprezintă varianta de rezervă pentru a putea preda bicicleta atunci când staţia de andocare nu mai pune la dispoziţie niciun loc liber.
Modulul de comunicaţii pentru integrarea elementelor din teren va fi un element integrator al sistemului de gestiune şi va avea capacitatea de interconectare a tuturor elementelor din teren.
LOGISTICA
Pentru o gestiune optimă a soluţiei de bike sharing, sistemul va avea un modul de distribuţie unitară a bicicletelor în staţiile de andocare prin preluarea şi distribuţia acestora cu autospeciale de distribuţie în orele de noapte când activitatea este redusă.
Sistemul de management integrat al activităţilor de operare şi mentenanţă va acţiona ca un sistem securizat, bazat pe baze de date sigure, care poate fi accesat de la distanţă. Sistemul integrat de ticketing care este necesar pentru a atinge rapiditatea şi uşurinţa în schimbarea modalităţii de transport va fi integrat în sistemul de ticketing al transportului public.
“CUVÂNTUL CHEIE DE ASTĂZI (15 APRILIE) ESTE: PASCĂ”