Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (ANPC) a amendat 11 instituţii de credit pentru practici comerciale incorecte, alte trei bănci urmând să fie sancţionate pe acelaşi motiv.
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (ANPC) a transmis, în cadrul unui comunicat de presă, că a realizat o serie de verificări a modului în care băncile pun în practică contractele de creditare pe termen mediu şi lung, cu termen de rambursare de peste zece ani, către consumatorul-persoană fizică, în lei sau valuta, precum şi dacă elementele prevăzute în condiţiile contractuale respectă drepturile consumatorilor.
Cei 11 operatori economici sunt: ING Bank, First Bank, Credite Europe Bank, OTP Bank, Alpha Bank, BancaTransilvania, Raiffeisen Bank, BCR, Patria Bank, Unicredit Bank, BRD Groupe Societe Generale, arată comunicatul ANPC.
Pentru a putea restabili echilibrul contractual, pe lângă sancţiunea contravenţională, respectiv 11 amenzi în valoare de 550.000 lei, comisarii ANPC au propus măsura de emitere a unor noi grafice de rambursare, atât pentru creditele aflate în curs, cât şi pentru cele viitoare, unde principalul creditului datorat să fie achitat de către consumatori în rate egale, pe întreaga perioadă de creditare, în raport cu dobânda aferentă creditului.
Aplicând această măsură, consumatatorii medii pot beneficia de egalitatea dintre părţile contractului, dar se şi asigură echilibrul contractual, astfel încât consumatorii să ia o decizie de tranzacţionare în cunoştinţă de cauză şi de a anticipa orice cost sau metoda de calcul înşelător, conform sursei citate.
ANPC derulează o acţiune de verificare a societăţilor bancare, practica pentru care au fost amendate băncile constând în “neinformarea, în prealabil, a consumatorului despre viitoare costuri ale produsului financiar, prezentând un produs sigur pentru o perioadă îndelungată, faptă ce determină sau este susceptibilă să determine consumatorul să ia o decizie pe care altfel nu ar fi luat-o”.
Potrivit surselor noastre, decizia ANPC subliniază că se impune emiterea unor noi grafice de rambursare, unde principalul creditului datorat să fie achitat de către consumatori în rate egale pe întreaga perioadă de creditare în raport cu dobânda aferentă creditului, astfel încât consumatorii medii să poată beneficia de egalitatea dintre părţile contractului, dar şi pentru existenţa echilibrului contractual, astfel încât aceştia să ia o decizie de tranzacţionare în cunoştinţă de cauză şi să poată anticipa orice cost sau metodă de calcul înşelător.
Sursa: bursa.ro