EDUCAȚIE
ANDREEA PAUL – DRUMUL DE LA IDEE LA SMART LAB ÎN UNITĂȚILE DE ÎNVĂȚĂMÂNT DIN ȚARĂ
Evaluarea calitativă a proiectelor Smart Lab pentru care au aplicat liceele din țară cu finanțare prin PNRR s-a definitivat. Contactată telefonic, Andreea Paul fondatoarea Inaco a oferit mai multe detalii despre ce reprezintă reușita apelului “Dotarea cu laboratoare inteligente a unităților de învățământ secundar superior, a palatelor și a cluburilor copiilor”.
Reporter: Laborator inteligent pentru cinci unități de învățământ din județul Călărași, oferiți mai multe detalii?
Andreea Paul: Acum 5 ani cream primul Smart Lab în clasa a doua din Școala Gimnazială Titu Maiorescu nr. 45 din București, a fost drumul de la o idee la primul pas, ulterior am prins încredere și curaj pe baza feedback-ului obținut de la elevi, profesori și părinți.
Am continuat să construim aceste laboratoare educaționale digitale inteligente în alte 24 de școli gimnaziale și licee inclusiv în mediul rural, unul dintre ele chiar în Republica Moldova. Ne-am întors cu gândul de a scana acest proiect la nivel național încurajați fiind și de un premiu internațional pe care l-am primit la Londra. Apoi au urmat și patru premii naționale care ne-au încununat succesul și am reușit să convingem Ministerul Educației Naționale după ce au vizitat aceste laboratoare, să introducem o fișă investițională în PNRR pentru a construi câte un Smart lab, noi visam în fiecare școală din România, dânșii au decis însp să opteze pentru licee ca unități de învățământ eligibile alături de palatele pentru copii și asa se face că astăzi avem o listă cu 1115 unități de învățământ beneficiare.
Dintre care cinci se află în județul Călărași accepate pentru finanțare, așadar au trecut cele două etape de evaluare a eligibilității și de evaluare calitativă a acestor proiecte. În ce constă un astfel de Smart Lab, noi am integrat toate tehnologiile relevante specifice revoluției digitale actuale 4.0 dar cu un scop educațional într-un laborator unde copiii să le poată practica, deprinde și să-și antreneaze nu doar abilitățile digitale sau manualitatea ci și creativitatea. Acesta este scopul Smart Lab.
Sper din suflet ca în România, școlile gimnaziale care au rămas în responsabilitatea exclusiv a autorităților publice locale să iși găsească un răspuns în hotărârile de consiliu local sau hotărârile de consiliul județean pentru a finanța aceste Smart Lab-uri, inclusiv în școlile gimnaziale.
Chiar insist foarte tare pe introducerea educației digitale încă din clasa întâi ceea ce nu se întamplă astăzi în România dar se întâmplă în marea majoritate a statelor Uninunii Europene. Avem nevoie de competențe digitale pentru orice meserie vor îmbrățișa acești copii.
Reporter: Știm că sunteți unul dintre puținii oameni care de aproape un deceniu încercați să umpleți un gol în educație, considerați că ați acoperit acel gol sau s-a mai diminuat acel gol din educație?
Andreea Paul: Este un pas mic, nici într-un caz nu pretind că am rezolvat problemele structurale ale educație dar este un pas esențial în ceea ce înseamnă modernizarea pedagogiei românești. Cadrele didactice vor fi îndemnate să folosească aceste noi instrumente de învățare și să le integreze la toate materiile. Aceste laboratoare nu este unul dedicat informaticii sau TIC-ului ci tuturor materiilor predate în școală.(…) Tabla interactivă, Smart Lab-ul poate facilita clasa virtuală și accesul copiilor din orice colț al județului Călărași la cei mai buni profesori care nu se află în zona respectiva. Accesul online la acești profesori poate acoperi aceasta sincopă structurală din sistemul de învățământ românesc(…).
Reporter: Ați reușit performanța ca laboratoarele Smart să fie implementate în mai multe județe, care sunt rezultatele din spatele acestor laboratoare, feedback-ul pe care l-ați primit din partea celor care îl folosesc?
Andreea Paul: Încă de dinainte de perioada COVID-19, în 2019 construiam primul Smart Lab la Biblioteca Județeană “Alexandru Odobescu” din Călărași, primul Smart Lab dintr-o bibliotecă din România dar și în multe alte județe am construit aceste laboratoare. Am să vă împărtășesc un feedback din Smart Lab Bucov, primul laborator dintr-o școală gimnazială din mediul rural în România unde profesoara de istorie ne-a povestit că atunci când clopoțelul suna elevii se grăbeau să iasă în pauză, în schimb odată desfășurată ora de istorie în laboratorul Smart unde copii pot vizualiza piramidele egiptene sau calul troian în realitate virtuală copii nu au mai vrut să iasă în pauză atât de încântați și fascinați au fost de experiența orei de istorie.
Genul acesta de feedback îl primim de la toate materiile și sigur că unele sunt mai emoționante decât celelalte dar de departe cel mai mult ne-a bucurat feedback-ul echipei de mici roboticieni care au crescut în Smart Lab Călărași care au reușit să ajungă vicecampioni naționali la First Lego League în etapa regională, un concurs internațional de robotică. Acesta înseamnă șansa accesului copiilor la tehnologie educațională digitala, înseamnă rampa lor de lansare către un succes profesional anticipat atunci când ei vor termina școala.