NOUTĂȚI MAJORE ÎN ASIGURĂRILE DE SĂNĂTATE. AFLĂ CE PREVEDE LEGEA

De la 1 august 2025 au intrat în vigoare o serie de modificări importante privind asigurările sociale de sănătate, reglementate prin Legea nr. 141/2025, care aduc clarificări atât pentru categoriile de persoane asigurate fără plata contribuției, cât și pentru cele care vor continua să contribuie prin reținere la sursă.

Potrivit noilor prevederi, anumite categorii sociale vor beneficia de calitatea de asigurat fără a plăti contribuția la sănătate. Printre acestea se numără:

  • copiii și tinerii până la 26 de ani, dacă urmează studii sau programe de instruire militară
  • tinerii proveniți din sistemul de protecție a copilului;
  • femeile însărcinate și lăuzele;
  • pensionarii cu venituri sub 3.000 de lei;
  • persoanele cu handicap, bolnavii oncologici și victimele traficului de persoane (pentru o perioadă de 12 luni);
  • persoanele private de libertate;
  • voluntarii din serviciile de urgență și donatorii de celule stem (pentru 10 ani de la donare).

Pentru alte categorii, calitatea de asigurat se menține prin reținerea automată a contribuției de 10% la sursă, fără a fi nevoie de formalități suplimentare. Este cazul pensionarilor cu venituri peste 3.000 de lei (pentru partea ce depășește pragul), beneficiarilor unor legi speciale, persoanelor aflate în șomaj sau concediu pentru creșterea copilului, dar și celor care primesc venit minim de incluziune.

O schimbare semnificativă vizează coasigurații, care își vor menține calitatea doar până la 1 septembrie 2025. Ulterior, aceștia vor fi nevoiți să depună declarația unică la ANAF și să plătească 25% din contribuția anuală (607,5 lei) la depunere, restul de 75% (1.822,5 lei) urmând să fie achitat până pe 25 mai 2026. Aceeași regulă se aplică și pentru personalul monahal.

Bolnavii cu afecțiuni incluse în programele naționale de sănătate, dar care nu au venituri, vor continua să primească servicii medicale și tratamentele necesare, inclusiv medicamente și dispozitive medicale, până la vindecarea bolii.

Un capitol distinct îl constituie modificările privind concediile medicale pentru boală obișnuită. Începând cu 1 august 2025, nivelul indemnizației va fi calculat diferențiat, în funcție de durata episodului de boală:

  • 55% din baza de calcul pentru concedii de până la 7 zile;
  • 65% pentru concedii între 8 și 14 zile;
  • 75% pentru concedii de cel puțin 15 zile.
  • Pentru bolile cardiovasculare, cuantumul rămâne neschimbat, la 75%.

Modificările sunt reglementate de Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, coroborată cu Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii și Codul fiscal (Legea nr. 227/2015), cu modificările ulterioare.

One thought on “NOUTĂȚI MAJORE ÎN ASIGURĂRILE DE SĂNĂTATE. AFLĂ CE PREVEDE LEGEA”

Comments are closed.

Canal Sud
Canal Sud Descarcă aplicația
INSTALEAZĂ